کارگذار کارشناس انرژی گفت: پیش بینی‌ می‌شود واردات بنزین بیش از ۲.۶ میلیارد دلار هزینه داشته باشد که منجر به کسری بودجه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تبصره هدفمندی‌ می‌شود. تشدید واردات این کسری را تشدید کرده و به یکی از پاشنه آشیل لایحه بودجه ۱۴۰۳ تبدیل و موجب رد کلیات بودجه نیز شده است.

تشدید واردات بنزین و کسری تبصره هدفمندی یارانه‌های بودجه ۱۴۰۳ یکی از عوامل رد کلیات بودجه

محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به تشدید واردات بنزین و تأثیر قابل توجه آن بر بودجه ۱۴۰۳ ایران است گفت: کاهش درآمدهای صادراتی بنزین همراه با افزایش مخارج وارداتی باعث کسری بودجه قابل توجهی شده است. برای رفع کسری بودجه قابل توجه، اصلاح احکام در بخش افزایش منابع و همچنین کنترل ناترازی بنزین در احکام لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضروری است.

کارگذار افزود: گام اول تعادل در جدول هدفمندی یارانه‌ها و کاهش هر چه بیشتر کسری است. دولت باید اجرای احکامی را که بر کنترل ناترازی بنزین و همچنین افزایش منابع تبصره هدفمندی بودجه می‌شود را دنبال کند که شامل بندهایی مربوط به بخش انرژی و هدفمندی یارانه‌های انرژی است و باید این اصلاحات در تغییرات بودجه در دولت در اولویت قرار گیرد. این اقدامات به حل اختلافات و بهبود کارایی تخصیص منابع هدفمندی یارانه‌ها کمک‌ می‌کند.

پیش بینی کسری بودجه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تبصره هدفمندی‌ 

کارگذار ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها و حذف درآمدهای صادراتی بنزین به کسری قابل توجهی در تبصره هدفمندی بودجه در سال ۱۴۰۳ ایران کمک کرده است. پیش بینی‌ می‌شود واردات بنزین بیش از ۲.۶ میلیارد دلار هزینه داشته باشد که منجر به کسری بودجه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تبصره هدفمندی‌ می‌شود. توقف صادرات بنزین و تشدید واردات این کسری را تشدید کرده است که در صورت عدم انجام اقدامات اصلاحی ممکن است بیشتر شود و همین موضوع به یکی از پاشنه آشیل لایحه بودجه ۱۴۰۳ تبدیل شده است که موجب رد کلیات بودجه نیز شده است.

این کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت و ضرورت به کارگیری اصلاحات فوری در زمینه کنترل مصرف و ناترازی بنزین اظهار کرد: علت اصلی کمبود بنزین و افزایش هزینه‌ها، صنعت خودروسازی کشور است که مصرف سوخت آن به میزان قابل توجهی بالاتر از استاندارد جهانی است. برای کاهش این موضوع، دو حوزه کلیدی نیاز به توجه دارند: صنعت خودرو و تنوع سبد سوخت است.

وزارت صنعت هر سه ماه  مصرف سوخت خودروها را ۵ درصد کاهش دهد

کارشناس انرژی تاکید می کند: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شود هر سه ماه یکبار مصرف سوخت خودروها را ۵ درصد کاهش دهد. این امر از طریق روش‌های مختلفی از جمله تولید خودروهای دوگانه سوز و هیبریدی قابل دستیابی است. دولت باید پذیرش خودروهای کم مصرف را تشویق کند و مشوق کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی جدید باشد. افزایش واردات نیز می‌تواند به تحقق هدف کاهش مصرف سوخت کمک کند. تنوع بخشی به سبد سوخت کشور باید در اولویت کاهش اتکا به بنزین باشد.

کارگذار افزود: دولت باید بر توسعه منابع و فناوری‌های سوخت جایگزین تمرکز کند. این‌ می‌تواند شامل حمایت از تحقیق و توسعه در انرژی‌های تجدیدپذیر، ترویج استفاده از گاز طبیعی به عنوان سوخت حمل و نقل و تشویق به پذیرش وسایل نقلیه الکتریکی باشد. با تنوع بخشیدن به سبد سوخت، ایران‌ می‌تواند وابستگی خود به واردات بنزین را کاهش دهد و امنیت انرژی را افزایش دهد.

این کارشناس انرژی گفت: تشدید واردات بنزین و کسری بودجه ناشی از آن، اقتصاد ایران را با چالش‌های مهمی مواجه‌ می‌کند. برای رفع این موضوع اصلاحاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ با تمرکز بر کاهش کسری و بهبود تخصیص منابع تبصره هدفمندی یارانه‌ها ضروری است. علاوه بر این، باید تلاش‌هایی برای رسیدگی به علل اصلی کمبود بنزین و مصرف سوخت، از جمله اقداماتی برای بهینه سازی صنعت خودرو و تنوع بخشی به سبد سوخت کشور انجام شود. با اجرای این استراتژی‌ها، ایران‌ می‌تواند هزینه‌های مربوط به واردات بنزین را کاهش دهد و بخش انرژی پایدارتر و انعطاف پذیرتر را ارتقا دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.